Português The Role Model Educator: Perspectives of Graduate Students in Accountancy
DOI:
https://doi.org/10.17524/repec.v19.e3704Keywords:
Pós-Graduação, Competências, Professor-referênciaAbstract
Abstract
Objective: To identify the factors representing the teaching competencies of role model educators in Master’s and Doctoral programs in Accountancy from the perspectives of graduate students.
Method: This descriptive, quantitative study focused on Master’s and Doctoral students enrolled in Accounting programs in Brazil. The sample consisted of 177 students. Descriptive statistics and Exploratory Factor Analysis were used to analyze the data.
Results: Three factors were identified: Factor 1 – (Inter)personal, Institutional, and Didactic-Pedagogical Competencies; Factor 2 – Investigative and Debate Competencies; and Factor 3 – Technological Competencies. While respondents acknowledged the teaching competencies inherent to the educational process, they placed significant value on a role model educator’s personal and human qualities.
Contributions: This study contributes to improving pedagogical and managerial practices in graduate Accounting programs by highlighting the importance of both technical and human competencies in educators, which ultimately influence their performance and the quality of teaching.
Translation
References
Alves, A. V. S., Barbosa, C. R., & Dib, A. (2016). Fundamentos pedagógicos e a formação docente: a experiência do estágio à docência. Revista Docência do Ensino Superior, 6(2), 63-88. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2186
Amaral, L. B., Freitas, A. G. de R., & Pinheiro, L. E. T. (2020). Perfil que define um professor exemplar: Percepção de alunos da pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis no Brasil. Revista de Contabilidade da UFBA, 14(1), 34–56. https://doi.org/10.9771/rc-ufba.v14i1.35193
Bagio, V. A., Castanho, M. E. de L. e M., & Pereira, A. L. (2019). Ser bom professor: Quem, quando, como e para quem. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 41(2). https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v41i2.46570
Beraza, M. A. Z. (2012). El estudio de las “buenas prácticas" docentes en la enseñanza universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 17-42, https://doi.org/10.4995/redu.2012.6120
Blaskova, M., Blasko, R., Figurska, I., Sokol, A. (2015). Motivation and development of the university teachers’ motivational competence. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 182. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.746
Brasil. (1996). Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm
Brasil. (2022). Ministério da Educação. Painel de Dados do Observatório da Pós-Graduação. Recuperado de: https://sucupira-v2.capes.gov.br/sucupira4/painel/ReportSection3e288b99d39bb09ac116
Camargo, C. A. C. M., Camargo, M. A. F., & Souza, V. de O. (2019). A importância da motivação no processo ensino-aprendizagem. Revista Thema, 16(3), 598–606. https://doi.org/10.15536/thema.V16.2019.598-606.1284
Carlos-Guzmán, J. J. (2018). Las buenas prácticas de enseñanza de los profesores de educación superior. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(2). https://doi.org/10.15366/reice2018.16.2.008
Carlos-Guzmán, J. J. (2021). Aportaciones de las buenas prácticas de enseñanza para el mejoramiento docente en educación superior. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29(111). https://doi.org/10.14507/epaa.29.3905
Dunn, K. A., Hooks, K. L., & Kohlbeck, M. J. (2016). Preparing future accounting faculty members to teach. Issues in Accounting Education, 31(2), 155–170. https://doi.org/10.2308/iace-50989
Durso, S. O., Cunha, J. V. A., Neves, P. A., & Teixeira, J. D. V. (2016). Fatores motivacionais para o mestrado acadêmico: Uma comparação entre alunos de Ciências Contábeis e Ciências Econômicas à luz da Teoria da Autodeterminação. Revista Contabilidade & Finanças, 27(71). https://doi.org/10.1590/1808-057x201602080
Fávero, L. P, Belfiore, P., Silva, F. L., & Chan, B. L. (2009). Análise de dados: Modelagem multivariada para tomada de decisões. Elsevier.
Ferreira, L. V., & Leal, E. A. (2020). O estágio docência e a formação pedagógica na área contábil: Competências docentes adquiridas na pós-graduação. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(130). https://doi.org/10.14507/epaa.28.5326
Gil, A. C. (2020). Metodologia do ensino superior. 5 ed. GEN.
Grohmann, M. Z., & Ramos, M. S. (2012). Competências docentes como antecedentes da avaliação de desempenho do professor: Percepção de mestrandos de Administração. Avaliação, 17(1), 65-86. https://doi.org/10.1590/S1414-40772012000100004
Hillen, C., Laffin, M., & Ensslin, S. R. (2018). Proposições sobre formação de professores na área contábil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(106). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3060
Lizardo, E.; Bonone, L. M.; Olorruama, D.; Fairbanks, C.; Sousa, E. J. S. (2023). Dossiê Florestan Fernandes: Pós-graduação e trabalho no Brasil. São Paulo: ANPG/CEMJ. Disponível em: https://jornal.pucsp.br/sites/default/files/dossie_florestan_fernandes_qrcode.pdf.
Lowman, J. (2004). Dominando as técnicas de ensino. Atlas.
Machado-Taylor, M. L., Soares, V. M., Ferreira, J. B., & Gouveia, O. M. R. (2011). What factors os satisfaction and motivation are affecting the development of the academic career in Portuguese higher education institutions? Revista de Administração Pública, 45(1). https://doi.org/10.1590/S0034-76122011000100003
Marques, L., & Biavatti, V. T. (2019). Estratégias aplicadas no ensino da contabilidade: Evidências dos planos de ensino de uma universidade pública. Revista GUAL, 12(2), 24-47. http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n2p24
Nganga, C. S. N., Botinha, R. A., Miranda, G. J., & Leal, E. A. (2016). Mestres e doutores em contabilidade no Brasil: Uma análise dos componentes pedagógicos de sua formação inicial. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio em Educación, Espanha, 14(1), 83-99. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.005
Nganga, C. S. N.; Casa Nova, S. P. C.; Lima, J. P. R. (2022). (Re)Formação docente em Contabilidade: Uma reflexão sobre os programas de doutorado no Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, 16. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2022.191038
Puentes, R. V., Aquino, O. F., & Quillici Neto, A. (2009). Profissionalização dos professores: Conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar em Revista, (34), 169-184. https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000200010
Silva, A. B. da, & Costa, F. J. da. (2014). Itinerários para o desenvolvimento da competência docente na pós-graduação stricto sensu em Administração. Revista Economia & Gestão, 14(34), 30-57. https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2014v14n34p30
Slomski, V. G. (2007). Saberes e competências do professor universitário: Contribuições para o estudo da prática pedagógica do professor de Ciências Contábeis do Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, 1(1), 89-105. https://doi.org/10.11606/rco.v1i1.34699
Slomski, V. G., & Martins, G. de A. (2008). O conceito de professor investigador: Os saberes e as competências necessárias à docência reflexiva na área contábil. Revista Universo Contábil, 4(4), 6-21. Recuperado de: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/universocontabil/article/view/1057
Villar, E. G., Correa, M. V. P., Walter, S. A., & Lourenço, M. L. (2019). As múltiplas representações no cotidiano: Os papéis do docente de pós-graduação stricto sensu em Administração no Brasil. Revista Alcance, 26(3), 334-347. https://doi.org/10.14210/alcance.v26n3(Set/Dez).p334-347
Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Narceas Ediciones.
Zabalza, M. A. (2004). O ensino universitário: Seu cenário e seus protagonistas. Traduzido por Ernani Rosa. Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal of Education and Research in Accounting (REPeC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution 3.0 Unported License, which allows the sharing of the work and recognition of authorship and its initial publication in this journal. This license allows others to distribute, remix, adapt, or create derivative works, even for commercial purposes, provided credit is given for the original creation.
b)There is no financial compensation to the authors in any capacity, for articles published in RePEc.c) The articles published in RePEc are the sole responsibility of the authors.