Português The Role Model Educator: Perspectives of Graduate Students in Accountancy

Authors

  • Layne Vitória Ferreira Universidade Federal de Uberlândia
  • Edvalda Araújo Leal Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.17524/repec.v19.e3704

Keywords:

Pós-Graduação, Competências, Professor-referência

Abstract

Abstract

Objective: To identify the factors representing the teaching competencies of role model educators in Master’s and Doctoral programs in Accountancy from the perspectives of graduate students.

Method: This descriptive, quantitative study focused on Master’s and Doctoral students enrolled in Accounting programs in Brazil. The sample consisted of 177 students. Descriptive statistics and Exploratory Factor Analysis were used to analyze the data.

Results: Three factors were identified: Factor 1 – (Inter)personal, Institutional, and Didactic-Pedagogical Competencies; Factor 2 – Investigative and Debate Competencies; and Factor 3 – Technological Competencies. While respondents acknowledged the teaching competencies inherent to the educational process, they placed significant value on a role model educator’s personal and human qualities.

Contributions: This study contributes to improving pedagogical and managerial practices in graduate Accounting programs by highlighting the importance of both technical and human competencies in educators, which ultimately influence their performance and the quality of teaching.

Translation

This article is a translation in English of the article:  Professor-Referência: O Olhar de Discentes da Pós-Graduação em Ciências Contábeis

References

Ahn, I., Chiu, M. M., & Patrick, H. (2021). Connecting teacher and student motivation: Student-perceived teacher need-supportive practices and student need satisfaction. Contemporary Educational Psychology, 64. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2021.101950

Alves, A. V. S., Barbosa, C. R., & Dib, A. (2016). Fundamentos pedagógicos e a formação docente: a experiência do estágio à docência. Revista Docência do Ensino Superior, 6(2), 63-88. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2186

Amaral, L. B., Freitas, A. G. de R., & Pinheiro, L. E. T. (2020). Perfil que define um professor exemplar: Percepção de alunos da pós-graduação stricto sensu em Ciências Contábeis no Brasil. Revista de Contabilidade da UFBA, 14(1), 34–56. https://doi.org/10.9771/rc-ufba.v14i1.35193

Bagio, V. A., Castanho, M. E. de L. e M., & Pereira, A. L. (2019). Ser bom professor: Quem, quando, como e para quem. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 41(2). https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v41i2.46570

Beraza, M. A. Z. (2012). El estudio de las “buenas prácticas" docentes en la enseñanza universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 17-42, https://doi.org/10.4995/redu.2012.6120

Blaskova, M., Blasko, R., Figurska, I., Sokol, A. (2015). Motivation and development of the university teachers’ motivational competence. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 182. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.746

Brasil. (1996). Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm

Brasil. (2022). Ministério da Educação. Painel de Dados do Observatório da Pós-Graduação. Recuperado de: https://sucupira-v2.capes.gov.br/sucupira4/painel/ReportSection3e288b99d39bb09ac116

Camargo, C. A. C. M., Camargo, M. A. F., & Souza, V. de O. (2019). A importância da motivação no processo ensino-aprendizagem. Revista Thema, 16(3), 598–606. https://doi.org/10.15536/thema.V16.2019.598-606.1284

Carlos-Guzmán, J. J. (2018). Las buenas prácticas de enseñanza de los profesores de educación superior. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(2). https://doi.org/10.15366/reice2018.16.2.008

Carlos-Guzmán, J. J. (2021). Aportaciones de las buenas prácticas de enseñanza para el mejoramiento docente en educación superior. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29(111). https://doi.org/10.14507/epaa.29.3905

Dunn, K. A., Hooks, K. L., & Kohlbeck, M. J. (2016). Preparing future accounting faculty members to teach. Issues in Accounting Education, 31(2), 155–170. https://doi.org/10.2308/iace-50989

Durso, S. O., Cunha, J. V. A., Neves, P. A., & Teixeira, J. D. V. (2016). Fatores motivacionais para o mestrado acadêmico: Uma comparação entre alunos de Ciências Contábeis e Ciências Econômicas à luz da Teoria da Autodeterminação. Revista Contabilidade & Finanças, 27(71). https://doi.org/10.1590/1808-057x201602080

Fávero, L. P, Belfiore, P., Silva, F. L., & Chan, B. L. (2009). Análise de dados: Modelagem multivariada para tomada de decisões. Elsevier.

Ferreira, L. V., & Leal, E. A. (2020). O estágio docência e a formação pedagógica na área contábil: Competências docentes adquiridas na pós-graduação. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(130). https://doi.org/10.14507/epaa.28.5326

Gil, A. C. (2020). Metodologia do ensino superior. 5 ed. GEN.

Grohmann, M. Z., & Ramos, M. S. (2012). Competências docentes como antecedentes da avaliação de desempenho do professor: Percepção de mestrandos de Administração. Avaliação, 17(1), 65-86. https://doi.org/10.1590/S1414-40772012000100004

Hillen, C., Laffin, M., & Ensslin, S. R. (2018). Proposições sobre formação de professores na área contábil. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(106). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3060

Lizardo, E.; Bonone, L. M.; Olorruama, D.; Fairbanks, C.; Sousa, E. J. S. (2023). Dossiê Florestan Fernandes: Pós-graduação e trabalho no Brasil. São Paulo: ANPG/CEMJ. Disponível em: https://jornal.pucsp.br/sites/default/files/dossie_florestan_fernandes_qrcode.pdf.

Lowman, J. (2004). Dominando as técnicas de ensino. Atlas.

Machado-Taylor, M. L., Soares, V. M., Ferreira, J. B., & Gouveia, O. M. R. (2011). What factors os satisfaction and motivation are affecting the development of the academic career in Portuguese higher education institutions? Revista de Administração Pública, 45(1). https://doi.org/10.1590/S0034-76122011000100003

Marques, L., & Biavatti, V. T. (2019). Estratégias aplicadas no ensino da contabilidade: Evidências dos planos de ensino de uma universidade pública. Revista GUAL, 12(2), 24-47. http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2019v12n2p24

Nganga, C. S. N., Botinha, R. A., Miranda, G. J., & Leal, E. A. (2016). Mestres e doutores em contabilidade no Brasil: Uma análise dos componentes pedagógicos de sua formação inicial. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio em Educación, Espanha, 14(1), 83-99. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.005

Nganga, C. S. N.; Casa Nova, S. P. C.; Lima, J. P. R. (2022). (Re)Formação docente em Contabilidade: Uma reflexão sobre os programas de doutorado no Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, 16. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2022.191038

Puentes, R. V., Aquino, O. F., & Quillici Neto, A. (2009). Profissionalização dos professores: Conhecimentos, saberes e competências necessários à docência. Educar em Revista, (34), 169-184. https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000200010

Silva, A. B. da, & Costa, F. J. da. (2014). Itinerários para o desenvolvimento da competência docente na pós-graduação stricto sensu em Administração. Revista Economia & Gestão, 14(34), 30-57. https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2014v14n34p30

Slomski, V. G. (2007). Saberes e competências do professor universitário: Contribuições para o estudo da prática pedagógica do professor de Ciências Contábeis do Brasil. Revista de Contabilidade e Organizações, 1(1), 89-105. https://doi.org/10.11606/rco.v1i1.34699

Slomski, V. G., & Martins, G. de A. (2008). O conceito de professor investigador: Os saberes e as competências necessárias à docência reflexiva na área contábil. Revista Universo Contábil, 4(4), 6-21. Recuperado de: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/universocontabil/article/view/1057

Villar, E. G., Correa, M. V. P., Walter, S. A., & Lourenço, M. L. (2019). As múltiplas representações no cotidiano: Os papéis do docente de pós-graduação stricto sensu em Administração no Brasil. Revista Alcance, 26(3), 334-347. https://doi.org/10.14210/alcance.v26n3(Set/Dez).p334-347

Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Narceas Ediciones.

Zabalza, M. A. (2004). O ensino universitário: Seu cenário e seus protagonistas. Traduzido por Ernani Rosa. Artmed.

Downloads

Published

2025-05-05

How to Cite

Vitória Ferreira, L., & Araújo Leal, E. (2025). Português The Role Model Educator: Perspectives of Graduate Students in Accountancy. Journal of Education and Research in Accounting (REPeC), 19. https://doi.org/10.17524/repec.v19.e3704